Tabel special a pericopelor împreună cu haftara din secţiunea Profeţi _Neviim care se citesc în sărbători
HAPARASHOTH MI HATHORAH BSHVIL HASHABATOTH MI HANEVIIM W’MOEDIM
Tabel special a pericopelor împreună
cu haftara din secţiunea Profeţi _Neviim care se citesc în
sărbători . Haftarele în paranteze indică ritul şi ordinea închinării de rith Aşkenad din Apus :
Tograma( Polonia), Torgrama _Gabyim (
Ţările Baltice) Aşkenad (
Germania) Akenez ( Austria şi fosta Prusie), Gomer-Baalim(
Ungaria)
Gomer_ Işim ;Gablanţ( Cehia şi Slovacia) şi Gomer-Kedoşim ( România centrală şi de
vest) până în Aşkenad Ilarim ( Croaţia,
Bosnia) şi Aşkenad _Romiim (
Italia) şi se include
Aşkeda ( Suedia şi Norvegia) şi Galiim( Regatul Unit al Marii Britanii
şi Irlandei).Am pus în paranteze denumirile adevărate şi antice ale acestor naţiuni în ebraică cu care apar în Biblie. Nu există ebraică veche decât doar că Moise nu ştia să spună computer şi rachetă nucleră. Asta-i singura deosebire.
Haftara care nu sânt în paranteze sânt pentru
Sefardim evreii spanioli
şi evreii orientali din Orient
şi Nordul Africii, Grecia şi pentru
Kedoşimii din România Subcarpatică , Central-sudică şi de est. Inclusic SABRAS
din ŢARA SFÂNTĂ.
RITUL
SEFARD
MOTIVAŢIA SECLECŢIEI ŞI APLICĂRII
PENTRU KEDOŞIMI ŞI SEFARDIMI.
|
Această ordine a citirii pericopelor
a fost hotărâtă de Şemo Adonai la
cucerira Canaanului de către Iehoşua şi Calib sub forma această evreii din Ereţ Kadoş (
Israel) şi pentru cei suficient de aproape ca distanţă geografică de Israel ;
ca să ajungă la cele şapte mari
sărbători iudaice . Au fost numiţi în Ioşua
“ Hatovim” sau “KEDOŞIM “,fiind socotiţi curaţi de obiceiuri necurate şi de practicile unor
zei păgâni. Această regulă sa
aplică Sefarzilor , majoritatea erau
suficient de apropare de casă.De casa
geografică ca locaşie, a naţiunii Israel.
Exemplu Pitgora un evreu Sefard
spunea că o "Tiremă" sau o "CIVILIA"(corabie antică de pasageri) plecată din Spania fosta Cartagină –Europeană făcea
6 zile. Întotdeauna Joi sau
Vineri era în Pireu , Vineri seara în Haifa , anticul port Hadera
;sau în Cezarea.
Deci
un evreu putea fi , în mod
fizic prezent săptămânal în
teritoriu israelian , fie în
sinagogă , fie în Templu _Hamigdaşul din Ieruşalaim.
Aceste reguli poruncite în vremea
când Moşe Rabeinu adormea şi Iehoşua Navi
devenea Nasi Le’Isruel , sânt
valabile şi astăzi , fiindcă gura lui DUMNEZEU le-a poruncit, deci nu se pun
în dicuţie.
|
RITUL
AŞKENAD
|
Această ordine a citirii pericopelor
a fost hotărâtă de Şemo Adonai la
cucerira Canaanului de către Iehoşua şi Calib sub forma aceasta: evreii care erau plecaţi temporar, vremelnic din
Ereţ kadoş( Israel) şi cei suficient de departe de Israel ca să nu
ajungă la cele şapte mari
sărbători iudaice au fost numiţi în Ioşua
: “ GALUTHIM” ŞI SE APLICA CELOR CARE LOCUIAU
STABIL ÎN ALTE ŢĂRI SAU
CĂLĂTOREAU MAI MULT DE ŞASE LUNI
ÎNAFARA ISRAELULUI.
EI ERAU SOCOTIŢI NE_CURAŢI. ADICĂ
POSIBILI PURTĂTORI DE NĂRAVURI, OBICEIURI ŞI SPIRITE
STRĂINE ALE UNOR ZEI STRĂINI DE YAHWEH . EI ERAU OBLIGAŢI SĂ ŞINĂ PESACH ( PAŞTELE) ŞI TOATE SĂRBĂTORILE MAI
TÂRZIU CU O SĂPTÂNĂ
, NUMIT PESACH ŞENI, ŞAVOTH ŞENI, YOM KIPPOR KATANI .
Regula sa aplicat ritului Aşkenda format
din evrei care locuiau stabil în alte ţări,din Apusul Europei, Cucaz ,America Centrală şi Asia (China, Malwai, Tibet, Japonia;India, Persia) Cei care formau în mod stabil DIASPORA EVREIASCĂ FIXĂ cu COMUNITĂŢI
EVRIEŞTI TRANSNAŢIONALE în diverse
ţări pe diverse ţări , în special
Evreii din Germania şi Nordul Italiei
, după a căror nume au fost numiţi .
Aceste reguli poruncite în vrmea
când Moşe Rabeinu adormea şi Iehoşua Navi
devenea Nasi Le’Isruel , sânt
valabile şi astăzi , fiindcă gura lui DUMNEZEU le-a poruncit, deci nu se pun
în dicuţie.
|
Parashah
|
Torah
|
Haftarah
|
Rosh
Hashanah, Day 1
|
Genesis
21,1-34
Numbers 29,1-6 |
1 Samuel
1,1-2,10
|
Rosh
Hashanah, Day 2
|
Genesis
22,1-24
Numbers 29,1-6 |
Jeremiah
31,2-20
|
Shabbat
Shuvah
|
Hosea
14,2-10; Joel 2,15-27
(Hosea 14,2-10; Micah 7,18-20) |
|
Yom
Kippur, Morning
|
Leviticus
16,1-34
Numbers 29,7-11 |
Isaiah
57,14-58,14
|
Yom
Kippur, Afternoon
|
Leviticus
18,1-30
|
Jonah
1,1-4,11; Micah 7,18-20
|
Sukkot,
Day 1
|
Leviticus
22,26-23,44
Numbers 29,12-16 |
Zechariah
14,1-21
|
Sukkot,
Day 2
|
Leviticus
22,26-23,44
Numbers 29,12-16 |
1 Kings
8,2-21
|
Sukkot,
Intermediate Sabbath
|
Exodus
33,12-34,26
|
Ezekiel
38,18-39,16
|
Shemini
Atzeret
|
Deuteronomy
14,22-16,17
Numbers 29,35-30,1 |
1 Kings
8,54-9,1
|
Simchat
Torah
|
Deuteronomy
33,1-34,12
Genesis 1,1-2,3 Numbers 29,35-30,1 |
Joshua
1,1-18
(Joshua 1,1-9) |
Chanukkah,
First Sabbath
|
Zechariah
2,14-4,7
|
|
Chanukkah,
Second Sabbath
|
1 Kings
7,40-50
|
|
Sheqalim
|
Exodus
30,11-16
|
2 Kings
12,1-17
(2 Kings 11,17-12,17) |
Zakhor
|
Deuteronomy
25,17-19
|
1 Samuel
15,2-34
(1 Samuel 15,1-34) |
Purim
|
Exodus
17,8-16
|
|
Parah
|
Numbers
19,1-22
|
Ezekiel
36,16-38
(Ezekiel 36,16-36) |
Ha-Chodesh
|
Exodus
12,1-20
|
Ezekiel
45,16-46,18
(Ezekiel 45,18-46,15) |
Shabbat
Ha-Gadol
|
Malachi
3,4-24
|
|
Passover,
Day 1
|
Exodus
12,21-51
Numbers 28,16-25 |
Joshua
5,2-6,1
(Joshua 5,2-6,1; 6,27) |
Passover,
Day 2
|
Leviticus
22,26-23,44
Numbers 28,16-25 |
2 Kings
23,1-9; 23,21-25
|
Passover,
Intermediate Sabbath
|
Exodus
33,12-34,26
Numbers 28,19-25 |
Ezekiel
37,1-14
|
Passover,
Day 7
|
Exodus
13,17-15,26
Numbers 28,19-25 |
2 Samuel
22,1-51
|
Passover,
Day 8
|
Deuteronomy
15,19-16,17
Numbers 28,19-25 |
Isaiah
10,32-12,6
|
Shavu'ot,
Day 1
|
Exodus
19,1-20,23
Numbers 28,26-31 |
Ezekiel
1,1-28; 3,12
|
Shavu'ot,
Day 2
|
Deuteronomy
15,19-16,17
Numbers 28,26-31 |
Habakkuk
3,1-19
(Habakkuk 2,20-3,19) |
Tisha
B'Av, Morning
|
Deuteronomy
4,25-40
|
Jeremiah
8,13-9,23
|
Tisha
B'Av, Afternoon
|
Exodus
32,11-14, 34,1-10
|
Isaiah
55,6-56,8
(Hosea 14,2-10; Micah 7,18-20) |
Minor
Fasts, Morning
|
Exodus
32,11-14, 34,1-10
|
|
Minor
Fasts, Afternoon
|
Exodus
32,11-14, 34,1-10
|
Isaiah
55,6-56,8
(none) |
Rosh
Chodesh (weekday)
|
Numbers
28,1-15
|
|
Shabbat
on Eve of Rosh Chodesh
|
1 Samuel
20,18-42
|
|
Shabbat
Rosh Chodesh
|
Numbers
28,9-15
|
Isaiah
66,1-24
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu